Hyttikäytävillä hirviöitä karkuun
Kirja-arvio. Romaani. Mats Strandberg: Risteily (Like, 2016, suom. Stella Vuoma)
Baltic Charisma, parhaat loistonsa päivät
jo nähnyt risteilijä suuntaa Tukholmasta Turkuun mukanaan yli tuhat
matkustajaa. Kuvat pienistä ihmisistä toiveineen ja pelkoineen piirtyvät esiin
vuorotellen saaden pian lukijan empatiat puolelleen. Matka näyttäytyy erilaisena jännittyneiden matkustajien ja hommaansa hyvinkin leipääntyneen henkilökunnan silmin. Paikkaansa maailmassa ja laivassa hakevat entinen niinikään parhaat päivänsä nähnyt iskelmätähti, ravintolatyöntekijät, neljä vartijaa, kaksi murrosiän kynnystä koputtelevaa lasta ongelmaisine vanhempineen sekä yksinäinen eläkeläisnainen. Lisäksi mukaan hiippailee hyvin, hyvin epäilyttävä äiti hyvin, hyvin epäilyttävän pienen poikansa kanssa.
Laivaympäristön ja tunnelman kuvaus on
loistavaa, sillä paikat ja matkustajat ovat helposti tunnistettavia. Lukija
tuntee selkäytimessään hyttikäytävien kolkkouden, riehakkaiden juhlijoiden
läsnäolon ja kokolattiamattojen hajun. Risteilyllä ollaan hetken irti - tai
ainakin kynsin hampain yritetään olla irti - maankamaran huolista ja
heittäydytään hetken humuun, tutustutaan tuntemattomiin ja vapaudutaan estoista.
Hetken irrallisuus tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että merellä ollaan
omillaan, joten mitä tapahtuu kun risteilijää kohtaa vaara, jota kukaan ei
taatusti ole osannut ennakoida? Ristelykäyttäytymiselle tyypilliset
hedonismi, ahneus ja yltiöpäisyys kärjistyvät huippuunsa.
Takakannessa on lainaus Aftonbladetin
arvostelusta, jossa Strandbergiä verrataan Stephen Kingiin. Aihe, ihmiskuvaus,
jopa hahmotyypit sekä hiipivä, yliluonnollinen kauhu väkivaltaisine kuvauksineen tuovat
minullekin vahvasti mieleen Kingin. Suomalaislukijaa tietysti viehättää myös
ruotsalaiskirjailijan paikallinen näkökulma.
Kingmäisen psykologisesti uskottavien
hahmojen ajatuksiin on menty juuri riittävän syvälle, mutta ihmismielen
sisäisten kauhujen sijaan teos nojaa selkeästi toimintaan ja nopeisiin
tapahtumaketjuihin. Näkökulmahenkilöitä on paljon, ja näkökulma vaihtuu joka
luvussa. Tämä on toimiva ja otteessaan pitävä ratkaisu. Tapahtumien kuvaus on
paikoin myös varsin elokuvallista: tapahtumat on helppo nähdä mielessään
kohtauksina.
Kommentit
Lähetä kommentti